Menu Sluiten

Enquête Rondleidingen

Aan het einde van een rondleiding geven ambassadeurs de deelnemers aan een presentatie en rondleiding, een enquête formulier mee. Voor de ambassadeurs is de mening van de deelnemers belangrijk, want het geeft hen de kans de presentatie en rondwandeling aan te passen of uit te breiden, waar dat aangegeven wordt.

Een maal per jaar maken wij de balans op. Wat doen we goed en waar is er ruimte voor aanpassing of verbetering..

Onderstaand de enquêtevragen en een selectie van de antwoorden die zijn ingevuld, over het afgelopen jaar.

* In totaal zijn er 53 enquêteformulieren ingevuld
* Bezoekers komen uit alle delen van het land en soms zelfs van ver buiten Europa.

Dit zijn de vragen

1. Wat was de aanleiding waarom u aan deze rondleiding deelnam?

Bron: https://indebuurt.nl/enschede/

Mensen hebben allerlei redenen om aan een rondleiding deel te nemen. Hieronder een selectie van de antwoorden.

  1. bezoekers laten zien en ervaren hoe de wijk was voor en werd/wordt na de vuurwerkramp
  2.  was er in al die jaren nog nooit geweest (14 jaar in Azië gewoond)
  3. één van onze activiteiten voor de jaarlijkse feestmiddag
  4. ik, als Tukker, wilde de anderen graag iets van onze geschiedenis laten zien
  5. vrijwel ieder van ons was op enigerlei wijze betrokken bij de ramp. Via vrienden, kennissen hebben we de gebeurtenissen meegemaakt
  6. interesse in geschieden en heden van wijk Roombeek
  7. reünie 5e klas lagere school 60 jaar geleden
  8. de collega’s uit Curaçao laten zien wat de vuurwerkramp voor Enschede was en is
  9. binnen het programma aandacht voor Twente: Twentse textielgeschiedenis, de vuurwerkramp en de stadsontwikkeling/architectuur
  10. omdat onze familie de ramp heeft meegemaakt

2. Hoe bent u aan ons adres gekomen?

Wij willen graag weten of onze aankondiginningen de de (lokale) media zijn gelezen, of flyers die wij in Enschede ronddelen zijn meegenomen/gelezen en of deze website en de websites voldoende informatie geven om te kiezen voor een rondleiding die door ons verzorgd wordt.

  1. via de VVV (4x)
  2. via internet (16x)
  3. via Prismare (2x)
  4. via mond-tot-mond reclame (20x)
  5. via artikelen uit de krant (1x)
  6. Overig
    • reeds meerdere malen gebruik gemaakt van de rondleiding
    • flyer bij restaurant Van Doorn en Doorn
    • als inwoner van Enschede wist ik van het Huis van Verhalen

3. Waar komt u vandaan?

Mensen komen van uit alle delen van het land en daarbuiten, om aan onze rondleidingen deel te nemen

  1. Ahaus/Altstätte
  2. Beverwijk
  3. Curaçao
  4. Koudekerke
  5. Valkenswaard
  6. Vriezenveen
  7. Westzaan
  8. Zuna (gemeente Wierden)

4. Heeft de rondleiding aan uw verwachtingen voldaan?

Hier vulden 49 mensen JA in

A. Waarom wel/niet?

Voor ons is ook het “niet” belangrijk. Hier leren wij van om de presentatie en rondleiding verder te verbeteren of aan te passen. We zijn natuurlijk heel blij met alle positieve feedback.

  1. jazeker, we hebben een duidelijk beeld gekregen van de situatie in 2000 en de huidige in 2018
  2. grote (misschien te grote) groep (21 personen), dus niet iedereen heeft het goed kunnen volgen
  3. ik had goede referenties gehoord en die klopten
  4. een aantal deelnemers woont nog geen 20 jaar in Enschede/Twente en kent alleen stukjes uit de rampverhalen. De presentatie heeft hen een veel begrijpelijker en completer beeld gegeven. De wandeling daarna voegde dat allemaal nog beter aaneen. Men was erg enthousiast
  5. goede opbouw van informatie en de afwisseling van de uitleg binnen, de plattegrond en de kast, de stilteruimte en de wijk in
  6. interessant, gepassioneerd verteld!
  7. het was fantastisch, goed voorbereid, voldoende om aan te raken, goed contact met de groep
  8. Het geeft een goed beeld van de ramp en ook de bijzondere opbouw daarna
  9. veel informatie, enthousiaste ambassadeur, ook belangstelling voor ons
  10. interessant, indrukwekkend. Mooi om te zien hoe de wijk weer is opgebouwd en welke ideeën daaraan ten grondslag lagen

B. Gaf de ambassadeur voldoende informatie?

Hier werd 49x JA op geantwoord.
Anderen gaven een wat uitgebreidere toelichting.

  1. eigenlijk niets gemist; hadden we een vraag, dan werd die vlot beantwoord
  2. aangezien we maar één uur de tijd hadden i.v.m. afspraak voor high tea bij ‘Rozendaal’, waarschijnlijk heel veel. Maar dat was onze eigen keus
  3. top
  4. echt wel
  5. niets gemist

5. Was de tijdsduur van de rondleiding voldoende?

Hier waren de antwoorden verschillend.

  1. 45 mensen gaven als antwoord: goed
  2. 2 mensen gaven als antwoord: te lang
  3. 1 persoon gaf als antwoord: te kort
    • te kort, maar we zaten vast aan programma, dus het was vooraf al zo geregeld. Het was een goede indruk.

6.   Wat heeft de meeste indruk gemaakt?

Mensen blijven vooral onder de indruk van de ramp en de impact ervan. Maar ook hoe de wijk weer is opgebouwd. Soms ook de presentatie van de ambassadeur(s)

  1. de beelden vooraf in het Huis van Verhalen en het herinneringsmonument met de verzakte betonplaten verderop
  2. hoe mooi de wijk is opgebouwd met appartementen in de oude fabrieksgebouwen en de fundering van SE Fireworks
  3. de manier waarop de hele wijk herbouwd is en hoe het er nu uitziet. Heel bijzonder.
  4. omvang en impact van de ramp en de veerkracht, de visie en het elan om tot de huidige Roombeek te komen
  5. het “leeft” nog steeds. Dat oude bouw en nieuwe zo prachtig samen gaan
  6. de persoonlijke betrokkenheid van de ambassadeur bij de wijk op grond van zijn eigen ervaring
  7. de stilteruimte met de gedenksteen; het schilderij van de jongen wiens gezin is omgekomen; het idee alles ineens kwijt te zijn
  8. de aanpak van Pi de Bruin en de rol die hij de bewoners heeft gegeven; de diversiteit van de architectuur
  9. dat de ambassadeur ondanks de kou met veel enthousiasme ons alles vertelde (super!)
  10. De getoonde beelden in het Huis van Verhalen en het verhaal van uw ambassadeur. Niet alleen over die 13e mei, maar ook over de wederopbouw van de wijk

7.    Was er iets wat tegen viel?

Hier gaven mensen leerzame commentaren, maar ook hele positieve. Anderen kwamen met een tip

  1. ja, het vinden van het verhalenhuis, er waren nergens bordjes die de weg wezen
    • Helaas kunnen wij hier niets aan veranderen
  2. de diapresentatie was voor de blinden moeilijk omdat zij dat niet konden zien. Misschien is een ander medium interessanter.
  3. absoluut niet
  4. het was super. Met veel enthousiasme heeft de ambassadeur ons over de ramp verteld met veel informatie
  5. praktische tip: voor degenen die niet (zo goed) in Enschede bekend zijn: op de luchtfoto’s van de presentatie de straatnamen (van de belangrijkste wegen) inschrijven, bv. Zoals op Google Streetview
  6. iets meer leuke details zou leuker zijn

8. Heeft u nog ideeën en/of suggesties waardoor wij nog meer inhoud kunnen geven aan de rondleidingen?

Voor ons is deze feedback heel belangrijk. Wij willen deelnemers een zo goed mogelijke ervaring geven en wij leren van de feedback die zij geven. Feedback wordt meegenomen in de Ambassadeursvergaderingen en, waar mogelijk, gerealiseerd

  1. stilteruimte ook uitnodigend maken voor meerdere godsdiensten, bijv. naast de bijbel een Koran
    • Er wordt, standaard, aan meerdere godsdiensten aandacht gegeven. De Koran is aanwezig.
  2. we vonden de presentatie erg interessant, boeiend en duidelijk. Als we toch nog een opmerkingen mogen maken, we vonden de overgang van de ramp voor de opbouw van de nieuwe wijk wat te snel gaan. Wat ons betreft mag je bij de ramp d.m.v. film/beeldmateriaal wat langer stil staan, zodat je het meer gaat voelen, beleven. Dus wat meer beelden of fragmenten van de ramp tonen om het levend te houden.
  3. nee, het was prima. Heel veelzijdig. Het Huis van Verhalen biedt alles, door de inleiding en alle aanwezige boeken, attributen, schilderijen, etc.
  4. nee, goede verdeling tussen presentatie/dia en rondleiding
  5. het zou nog meer tot de verbeelding spreken als men tijdens de rondleiding een folder met de plattegrond in de hand heeft, waarop gemarkeerd staat waar en wat dit alles gebeurde met foto en tekst
  6. Gewoon zo doorgaan. Dank je wel. Ook aan ambassadeur en onze gastheer.